Betere communicatie als oplossing voor werkdruk in het basisonderwijs

Toen ik nog directeur van een basisschool was, zat ik vaak in mijn kantoor te denken, hoe kunnen we ons onderwijs meer verbinden, effectiever zijn en resultaten verhogen? Vaak ging ik dan in gesprek met externe trainers die een plan hadden. Het is jammer dat ik het toen zo buiten onszelf zocht.

Naar mijn mening worden leerkrachten betaald om 80% van de tijd bezig te zijn in hun klas. Met de ontwikkeling van hun leerlingen. Daar zijn ze het beste in en daar worden ze het gelukkigst van. Door teveel andere taken en zaken op beleidsniveau gaan de hakken in het zand. Het plezier verdwijnt en de werkdruk wordt te groot.

Als ik in die tijd op mijn kantoor beter had kunnen verwoorden wat ik wilde, wat ik voelde dat er misging, dan had ik dat met mijn team kunnen delen. Ik weet dat ik een bijzonder getalenteerde groep mensen in mijn school had werken. Wij hadden dan zelf een plan kunnen maken en kunnen werken in de juiste richting. Gevolg, teamleden met een gelukkiger gevoel voor de klas en meer zelfvertrouwen voor het hele team. Wat wil je nog meer?

Toentertijd had ik jammergenoeg nog niet door dat we eigenlijk geen nieuw systeem nodig hadden. We moesten alleen het huidige systeem verbeteren. Dat betekent eerst analyseren waar de meest voorkomende problemen vandaan komen. Om vervolgens voor die problemen een oplossing te vinden.

Als ik daar nu over nadenk, zie ik dat een groot aantal problemen door gebrekkige communicatie kwam. En niet alleen de communicatie met de leerlingen of de ouders. Nee, ook de communicatie tussen leiding en team en van het team onderling was niet optimaal.

Ook van mijzelf dus, want niemand is perfect. Dat die communicatie gebrekkig was, kwam simpelweg omdat we dat niet geleerd hebben. Terwijl er zoveel simpele handvatten zijn om toe te passen.

In het jaar dat ik nu aan Communicatie is Alles werk, heb ik geleerd dat je door goed communiceren werkelijk gelukkiger en succesvoller kan zijn. Al pas je alleen de tweede les toe over de CommunicatieLadder.

De CommunicatieLadder
Hoe hoger op de ladder, des te lastiger om te blijven staan en hoe harder je valt.

De CommunicatieLadder is een eenvoudig concept maar enorm krachtig. Vooral de stap tussen dialoog en discussie is essentieel. Je hoeft niet altijd te discussiëren met iemand. Dan gaan automatisch de hakken in het zand. In een dialoog overtuig je niet maar vertel je gewoon wat je ergens van vindt. Heel vaak kom je dan samen wel tot een goede conclusie en bereik je je doelen. De lesmethode staat vol met dit soort praktische maar eenvoudige concepten. Simpel om uit te leggen aan kinderen én volwassenen, leerkrachten en zelfs ouders.

Als we werkelijk de persoonlijke communicatie op scholen kunnen verbeteren, verlicht dat de werkdruk. Want kijk maar naar de gevolgen van betere persoonlijke communicatie.

  • Leerkrachten zijn minder tijd kwijt aan discussies binnen het team
  • Het management is minder tijd kwijt aan begeleiden van het team
  • Leerkrachten hebben minder discussie met de ouders
  • Leerkrachten en leerlingen zijn minder tijd kwijt aan onnodige communicatie
  • De sfeer op school verbetert

Ik spreek nog steeds veel leerkrachten. En steeds weer hoor ik van de externe mensen die worden ingehuurd om het “hostmanship” te verbeteren of een beoordelingssysteem de school in brengen. Natuurlijk zijn deze trainingen met veel goede bedoelingen gemaakt. Maar ik voel die leerkrachten denken, daar gaan we weer, er komt nog wat bij. Weer tijd die van het lesgeven afgaat.

Dat gevoel is logisch, het is ook steeds weer iets erbij. Terwijl aan het knagende gevoel van, dit moet toch makkelijker kunnen, niets gedaan wordt. Uiteindelijk heb ik afgelopen jaar gezien hoe het makkelijker kan. We moeten gaan zorgen dat de persoonlijke communicatie op scholen wordt verbeterd. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ergernis. Die tijd en energie kunnen we vervolgens weer gebruiken voor alle leuke en mooie dingen met leerlingen.

Daarom vind ik het zo leuk om de TeamTraining Communicatie is Alles te geven.

In deze training ga je naar binnen, je leert jezelf kennen en groeit in je communicatie, je kent je valkuilen en weet je doelen logisch te formuleren. Het is niet iets nieuws maar simpelweg het verbeteren van iets dat de leerkracht de hele dag al doet.

Als ik dit had geweten in de tijd dat ik directeur was, had ik verbetering vanuit de kern, onszelf, kunnen maken. Dat was een stuk eenvoudiger geweest dan een team eindeloos overtuigen van weer een nieuw systeem.

Ik hoop dat we met Communicatie is Alles de leerkrachten kunnen laten groeien in hun communicatie en dat ze het gevoel hebben dat zij aan het roer staan van hun leven, hun werk en hun plezier voor de klas.

One Reply to “Betere communicatie als oplossing voor werkdruk in het basisonderwijs”

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.