Plannen

“Het vermogen een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien.”

Deze executieve functie helpt je om alles wat moet gebeuren te overzien en te bepalen wat het belangrijkste is. Ook bepaal je wat je naast je eigen inbreng nodig hebt om het doel te bereiken. Dat kunnen hulpmiddelen zijn maar ook de kennis of kunde van anderen. Deze punten vormen samen je plan om het doel te bereiken. 

Er is wat betreft plannen uiteraard een verschil tussen een taak, die veelal korte termijn denken vergt, en een doel, die meestal voor de langere termijn wordt gesteld. De laatste zal qua planning dus altijd lastiger zijn. 

Plannen en persoonlijke communicatie 

Te vaak beginnen we gesprekken zonder een plan van aanpak. Nu is dat geen enkel probleem als je bij de bakker een praatje maakt over het weer. Zodra je echter een dialoog of discussie hebt over één bepaald onderwerp, is het vaak belangrijk om wel een plan te hebben. 

Executieve vaardigheid plannen
Met een duidelijk plan gaat alles makkelijker, ook in communicatie.
Foto Estée Janssens.

Maar meestal rollen we nu eenmaal in gesprekken, vanuit een gezellig praatje kan het zomaar gebeuren dat je in een dialoog, discussie of ruzie belandt. Daar is niet altijd iets aan te doen. Nou ja, als jouw executieve vaardigheid “Metacognitie” goed functioneert heb je het misschien in de gaten en kun je een pauze inlassen.

Maar, er zijn veel gesprekken waar plannen wel mogelijk is. Een gesprek met je teamleider over een bepaalde taak of je salaris. Een gesprek met je kind over het huiswerk, opblijven of social mediagebruik. Voor deze gesprekken geldt, dat je wél de tijd hebt om een plan te maken. Je kunt als doel stellen dat je vasthoudt aan bepaald tijdstip of dat de smartphone beneden blijft voor de nachtrust. Als je dat doet kun je ook duidelijk plannen hoe je dit voor elkaar krijgt. Met heldere standpunten en duidelijke grenzen bijvoorbeeld. 

Het is begrijpelijk dat dit lastig is omdat emoties gedurende zo’n gesprek een rol gaan spelen. Echter, zonder plan, zonder kaders is het sowieso lastiger dan met dat plan.

In Communicatie is Alles

In het lesprogramma moeten leerlingen nadenken over wat ze willen bereiken met hun communicatie. Wat is het doel dat ze nastreven. Hoe verwoorden ze dat doel op logische wijze en welke standpunten liggen daaraan ten grondslag.

Ook tijdens de TeamTraining gaan we met leerkrachten aan de gang met die vaardigheden. Waarbij het gespreksniveau misschien anders is maar de uitgangspunten precies hetzelfde. Plan je gesprekken, voer geen gesprekken op de verkeerde momenten, zonder logische formulering of duidelijke standpunten.

 

Organiseren >>