Werkgeheugen

Werkgeheugen is het vermogen om gedurende het uitvoeren van een complexe taak informatie op te slaan, terug te halen en weer te gebruiken. 

Deze executieve functie stelt je in staat om niet alleen te reageren op wat je nu waarneemt, maar die waarneming te combineren met eerdere informatie. Hoe meer informatie je werkgeheugen kan bevatten, des te beter zullen je beslissingen, acties en creativiteit zijn.

Het gaat hierbij ook over informatie die vóórdat de huidige taak is begonnen, is opgeslagen. Zo kun je succesvolle strategiën uit het verleden opnieuw toepassen op een nieuwe, soortgelijke taak of doelstelling.

Werkgeheugen in relatie tot persoonlijke communicatie

Het werkgeheugen is van groot belang voor communicatie. Ten eerste, als in een gesprek een zijstap wordt gemaakt, stelt je werkgeheugen je in staat om terug te keren naar het hoofdonderwerp.

werkgeheugen executieve vaardigheid
Jammer genoeg is werkgeheugen trainen niet zo eenvoudig als een beetje geheugen bijplaatsen in een computer.

Daarnaast is het belangrijk voor het onthouden van een gemaakt standpunt of de bijbehorende argumenten. Zodat je steeds kunt relateren aan dat specifieke standpunt en ook de argumenten per stuk kunt afhandelen. Dat kan gaan om jouw eigen standpunt/argumenten maar ook om die van je gesprekspartner(s).

Als laatste is werkgeheugen belangrijk omdat het je in staat stelt om toe te passen wat je eerder hebt ervaren. Bijvoorbeeld de manier waarop je in een lastig gesprek met veel emotie toch uiteindelijk je doel bereikte. Door die strategie terug te halen, heb je in de toekomst meer kans op het bereiken van je doelen.

In Communicatie is Alles

In de hoofdstukken over Logisch Formuleren en standpunten / argumenten van het lesprogramma spreken we het werkgeheugen van kinderen aan. Ze moeten niet alleen nadenken over hun eigen standpunten en argumenten maar ook over die van de ander. Ze denken na over wat eerder voor hen werkte en wat niet.

Hetzelfde geldt voor de TeamTraining. Daarin maken we leerkrachten bewust dat een goed gekozen standpunt in een oudergesprek niet verloren mag gaan. Wat is de hoofdzaak en wat zijn bijzaken. Verdrink niet in alles wat een ouder ter tafel brengt en vooral niet in de bijbehorende emoties.

 

<< Organiseren | Taakinitiatie >>