Leermiddelen les 10
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 10 – Luister goed en verover de wereld >>
Video’s in de presentatie
Zet de video klaar in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 10.1 - Verschil passief en actief luisteren |
---|---|
Type | Acteren |
Duur (m) | 10 |
Doel | Verschil passief en actief luisteren |
Hoeveel leerlingen | Klas |
Instructie | Vraag welke leerling mee wil doen met een kleine acteeroefening. Het meeste acteren zul je zelf moeten doen. Ga samen voor de klas staan/zitten en vraag wat de leerling allemaal heeft gedaan dit weekend? Tijdens het verhaal luister je passief. Daarna vraag je wat de leerlingen is opgevallen. Vervolgens doe je de oefening met een andere leerling en luister je actief. Wederom de vraag: wat valt de leerlingen op. Laat ze hun observaties opschrijven terwijl je bezig bent. |
Middelen | Geen |
Opmerking | Kies een leerling uit waarvan je weet dat hij of zij honderduit kan vertellen. Anders is de passieve variant minder duidelijk en moet je zelf steeds vragen stellen. |
Naam | Werkvorm 10.2 - Actief luisteren met scheidsrechter |
---|---|
Type | Gesprek |
Duur (m) | 10 |
Doel | Leerlingen laten ervaren wat actief luisteren is en hoe vaak dat misgaat. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | "Leerlingen werken met drie personen. Twee gaan een gesprek voeren, de derde observeert. Hij/zij heeft een werkblad met daarop de kenmerken van actief en passief luisteren. Deze zijn net besproken. Na het gesprekje zegt de scheids wat er mis ging. Het gesprek duurt twee minuten. Daarna wordt de volgende scheidsrechter." |
Middelen | Kenmerken actief en passief luisteren |
Opmerking | Er mogen geen discussies ontstaan over de scheidsrechter, die heeft altijd gelijk. Goed om daar op te letten. |
Naam | Werkvorm 10.3 - Verover de wereld |
---|---|
Type | Gesprek met de leerkracht |
Duur (m) | 10 |
Doel | Ervaren hoeveel je kunt leren als je actief luistert |
Hoeveel leerlingen | Klas |
Instructie | Ga het gesprek aan met een leerling. Iemand waarvan je weet dat hij of zij een interessante hobby / sport heeft. Je opent met een vraag hierover. Door actief te luisteren, te bevestigen, in te voelen en vooral door te vragen, kom je in drie minuten heel veel te weten over het onderwerp. Nu is het “maar” een hobby / sport. Maar wat als je echt iets wilt bereiken. Dan kun je dus door actief te luisteren inderdaad de wereld veroveren. Want kennis is uiteindelijk zeer waardevol. |
Middelen | Geen |
Opmerking | Je kunt de oefening ook doen over een ander onderwerp. Maar hobby en sport zijn relatief veilig. Geef vooral “kennis is waardevol” aan het eind de juiste lading. Afhankelijk van de tijd kun je nog een voorbeeld doen of een leerling het laten doen. |
E-mail ouders
Onderwerp: Luister goed en verover de wereld
<aanhef>
Vandaag hebben we de tweede les over luisteren gehad. U zal het thuis wel merken, ze luisteren beter dan ooit:-).
De les ging over actief en passief luisteren. We hebben veel gesprekken gevoerd en geoefend met deze twee manieren. Ze hebben ook geleerd hoe niet alleen hun oren maar ook hun ogen en zelfs spiegelneuronen (ja ze leren veel) helpen bij het luisteren.
Aan het eind hebben we gezien dat je inderdaad de wereld kunt veroveren door goed te luisteren.
Het huiswerk
Het is de bedoeling om te oefenen met actief luisteren. In een gesprek zal uw kind u de oren van het hoofd vragen. Bijvoorbeeld over uw werk of een hobby. Wat de leerlingen nu begrijpen, is dat hoe meer je weet, des te beter ben je in staat de wereld te beïnvloeden. Actief luisteren is daarbij heel belangrijk.
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>