Leermiddelen les 11
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 11 – Wees een positief spreker >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 11.1 - Wat wilde jij deze week? |
---|---|
Type | Placemat |
Duur (m) | 10 |
Doel | Leerlingen laten ervaren dat je heel vaak communiceert met een doel. |
Hoeveel leerlingen | Groepjes van vier |
Instructie | Vraag welke leerling mee wil doen met een kleine acteeroefening. Het meeste acteren zul je zelf moeten doen. Ga samen voor de klas staan/zitten en wat de leerling allemaal heeft gedaan dit weekend? Tijdens het verhaal Het werkblad is uitgeprint op A3 formaat. De leerlingen werken in groepjes van 4. Ze schrijven allemaal een aantal doelen op het placemat. Vervolgens schrijven ze een top 3 van doelen in het midden van de placemat. Klassikaal bespreek je twee of drie doelen. |
Middelen | Werkblad 11.1 LET OP: print dit werkblad uit op A3 formaat. Niet individueel maar per vier leerlingen. |
Opmerking | Hou het in deze oefening bij de doelen en het feit dat communicatie daarbij belangrijk is. In 11.2 kijken we naar de manier van communiceren en de invloed op het resultaat. |
Naam | Werkvorm 11.2 - Hoe communiceerde je? |
---|---|
Type | Vraag |
Duur (m) | 5 |
Doel | Leerlingen laten beseffen dat de manier waarop ze communiceren veel invloed heeft op het resultaat. |
Hoeveel leerlingen | Klas |
Instructie | De leerlingen denken na over een doel wat gelukt is van de placemat in 11.1. Waarom lukte dat? Welke rol speelde communicatie in het bereiken van je doel? |
Middelen | Geen |
Opmerking | Let op: dit is slechts een korte oefening om wat voorkennis op te halen voor de theorie die erna komt. De vier kenmerken van een positief spreker. Drie minuten is prima. |
Naam | Werkvorm 11.3 - Verover de wereld |
---|---|
Type | Video analyse |
Duur (m) | 15 |
Doel | Herken de positieve spreker |
Hoeveel leerlingen | Klas in vier groepen verdeeld |
Instructie | Je deelt de klas in vier delen. Elk deel let op z’n eigen element. De eerste groep let op of de spreker gericht zijn op een oplossing, de tweede groep op wie z’n verantwoordelijkheid neemt. De derde groep kijkt wie er durft te vragen en de vierde groep let op of ze wel naar de bron gaan. Na het kijken van de video bespreken we het na. |
Middelen | Werkblad 11.3 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Wees een positief spreker
<aanhef>
We zijn gestart met hoofdstuk zes, Wees een positief spreker. In de eerste les hebben we gesproken over hoe je altijd een doel hebt met je communicatie. En hoe je, door een positief spreker te zijn, leukere vriendschappen hebt en je doelen sneller bereikt. Daar wordt je natuurlijk happy van.
Het huiswerk
Leest alstublieft hoofdstuk zes tot de paragraaf “Negatieve sprekers zijn beperkt houdbaar”. Daarna zal uw kind u uitleggen wat de vier eigenschappen zijn van een positief spreker én de vraag stellen: Hoe helpt het u in uw werk om die eigenschappen toe te passen?
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>