Leermiddelen les 12
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 12 – Wees een positief spreker >>
Video’s in de presentatie
Open video in nieuw tabblad >>
Open video in een nieuw tabblad >>
Open video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 12.1 - Wat vinden jullie negatieve sprekers? |
---|---|
Type | Rondvraag |
Duur (m) | 5 |
Doel | Leerlingen laten nadenken over negatieve eigenschappen die mensen laten zien in een gesprek. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | De vraag staat op de slide. Neem ongeveer vijf minuten om met de leerlingen een overzicht te krijgen van negatieve kenmerken. Wat vinden ze negatief, waarom is dat negatief? |
Middelen | Geen |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 12.2 - Negatieve sprekers herkennen |
---|---|
Type | Video-analyse |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen herkennen de kenmerken van een negatief spreker. Dit zet ze aan om na te denken over momenten waarop ze zelf negatief spreken of dit te herkennen bij anderen. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Per kenmerk van een negatief spreker kijken we klassikaal een video. In de slide notes staan een aantal punten die je kunt aanstippen. Echter, de leerlingen zien vaak nog veel meer. De groep kijkt gezamenlijk de video: vingers omhoog als iets opvalt. Iedereen schrijft de punten die opvallen op hun werkbladen. |
Middelen | Werkblad 12.2 |
Opmerking | Zorg ervoor dat de leerlingen hun werkbladen aanvullen met zaken die ze klassikaal horen. |
E-mail ouders
Onderwerp: Wees een positief spreker
<aanhef>
Deze week zijn we verder gegaan met positief spreken en hoe dat je helpt om prettig ge communiceren. In deze les hebben we vooral gekeken naar een aantal negatieve sprekers. Wat doen zij en waarom is dat juist nadelig voor jouw communicatie?
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk 6 uit. Bespreek met uw kind het volgende: kent u, op uw werk bijvoorbeeld, mensen die vooral negatief spreken? Hebben die mensen het juist makkelijker of moeilijker en waar merk je dat aan? Neem tien minuutjes erover te kletsen.
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>