Leermiddelen les 14
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 14 – Gebruik de kracht van woorden >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Open de video in een nieuwe tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 14.1 - Negatieve sprekers |
---|---|
Type | Acteren voor de klas |
Duur (m) | 10 |
Doel | Laten ervaren dat negatieve sprekers het uiteindelijk lastiger krijgen. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | In het boek staat een strip met Madelief en Lola. Deze strip staat op het werkblad. Lola is positief, Madelief ziet het allemaal niet zitten. Laat steeds een tweetal (mogen ook jongens zijn) de strip spelen. Laat ze (door) improviseren als ze dat kunnen. Bespreek de gevoelens en houding van de leerlingen ten opzichte van Madelief en Lola. Of als de jongens het spelen, Sam en Peter. |
Middelen | Werkblad 14.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 14.2 - In de put & Uit de put |
---|---|
Type | Acteren in duo’s |
Duur (m) | 10 |
Doel | De leerlingen ervaren dat hun woorden van invloed zijn op de mensen om hen heen, maar vooral ook op jezelf. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | De werkvorm begint met een wandeling door de klas. Als jij stop zegt, kiest men een maatje om mee te acteren. Op een werkblad staan twee startzinnen. Met deze startzinnen gaan de duo’s steeds positiever of juist negatiever praten. Ze praten elkaar “In de put” of juist “Uit de put”. Na een gesprek schrijven de leerlingen individueel op hun werkblad hoe dit ging n.a.v. de vragen: hoe voelde dit? Wat heb je bereikt? |
Middelen | Werkblad 14.2 |
Opmerking | Als je genoeg tijd hebt, kun je het voordoen met een leerling. Belangrijkste is dat ze ervaren hoe het voelt. Hoe voelde de negatieve spiraal en hoe voelde de positieve spiraal? Kom je verder in de negatieve of in de positieve spiraal? Ervaring leert dat je eerder stopt met het voorbeeld van negativiteit dan met de positieve kant. |
E-mail ouders
Onderwerp: Gebruik de kracht van woorden
<aanhef>
We zijn op de helft van de lessen over communicatie. Ik merk in de klas dat leerlingen meer in gesprek gaan. Hun woordenschat is ook groter. Ze durven elkaar aan te spreken op een respectvolle manier. Mooi om te zien.
Wat ik ook belangrijk vind, hoe u het ervaart. Zou u eens in een paar zinnen willen beschrijven wat u merkt en wat u vindt van de lessen over communicatie? Alvast bedankt.
Het huiswerk
We zijn verder gegaan met de kracht van woorden. Het huiswerk is om hoofdstuk 7 uit te lezen en een opdracht te doen. De opdracht heet: In de put & uit de put. U pakt een doel wat u of uw kind wil bereiken.
In eerste instantie gaat u samen steeds verder in de put. Dus, lukt toch niet, slecht weer, kan ik niet. Allerlei redenen waarom het zeker weten, niet gaat lukken.
Daarna juist uit de put. Welk gevoel geven de twee situaties? Komt u dat in uw werk / leven ook weleens tegen in mensen?
Veel plezier met het acteren, vriendelijke groet,
<leraar>