Leermiddelen les 15
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 15 – Iedereen communiceert anders >>
Video’s in de presentatie
Werkvormen
Naam | Werkvorm 15.1 - Voordelen challenge |
---|---|
Type | Challenge |
Duur (m) | 10 |
Doel | Bewust worden van het feit dat het voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften maar ook voor alle andere kinderen voordelig kan zijn om samen in een klas te zitten. |
Hoeveel leerlingen | Groepen van 4 a 5 |
Instructie | We verdelen de klas in een aantal groepen. Elke groep heeft iemand die schrijft. Een aantal groepen bedenken voordelen vanuit de zorgleerling.De andere groepen bedenken voordelen vanuit de andere leerlingen. Welke groep heeft de meeste voordelen na vijf minuten. Klaar. Af! |
Middelen | Werkblad 15.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 15.2 - Ken je jezelf en je klasgenoten |
---|---|
Type | Tweetallen |
Duur (m) | 10 |
Doel | Inzicht geven in welke dingen in de communicatie de leerling goed kan en moeilijk vindt |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | Op het werkblad staan twee kolommen. In de eerste kolom vult de leerling dingen in die hij/zij moeilijk vindt in de communicatie. Dan vraagt de leerling aan een klasgenoot waar hij/zij goed in is mbt communicatie. Dit wordt in de tweede kolom ingevuld.leerlingen individueel op hun werkblad hoe dit ging n.a.v. de vragen: hoe voelde dit? Wat heb je bereikt? |
Middelen | Werkblad 15.2 |
Opmerking | Ideale oefening om eventuele vragen van leerlingen te beantwoorden en begrip te krijgen. Er is geen goed of fout. Het gaat erom dat de leerlingen inzien dat er veel verschillende mensen (kinderen zijn). Elke van die kinderen heeft een eigen manier van communiceren. Zelfs als ze geen ADHD of autisme hebben, zijn mensen allemaal bijzonder door hun achtergrond en cultuur. |
E-mail ouders
Onderwerp: Iedereen communiceert anders
<aanhef>
Dank voor alle leuke reacties van vorige week. Fijn om te lezen dat de lessen gewaardeerd worden.
Deze week hebben we het gehad over de verschillen in communicatie. En over het feit dat die verschillen al op jonge leeftijd ontstaan. Zeker in de klas omdat daar steeds meer verschillende kinderen bij elkaar zitten.
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk 8 van het boek tot het kopje “Wat zijn de nadelen?”. Â De opdracht is dat uw kind aan u vraagt wat hij of zij goed kan in communicatie. Geef uw antwoord en leg uit waarom u dat vindt.
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>