Leermiddelen les 17
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 17 – Zo bak je goede communicatie >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 17.1 - Gesprek tussen Madelief en Lola |
---|---|
Type | Acteren voor de klas |
Duur (m) | 5 |
Doel | De leerlingen kennis laten maken met het herkennen van argumenten en tegenargumenten in een gesprek. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal: Twee voor de klas die de ingrediënten probeert te herkennen. |
Instructie | Aan de hand van een gesprek tussen twee vriendinnen gaan de leerlingen kijken of ze de ingrediënten al kunnen herkennen. Laat twee kinderen de rol van Lola en Madelief spelen. De teksten staan op het werkblad dat ze erbij kunnen houden. De twee vriendinnen kennen elkaar al jaren. Ze spreken vaak af. Lola komt vaak te laat. Daar wil Madelief het met haar over hebben. Om de beurt lezen de leerlingen de stukjes van Lola en Madelief. De leerlingen steken telkens hun hand op als ze een standpunt, argument of tegenargument horen. |
Middelen | Werkblad 17.1 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Zo bak je goede communicatie
<aanhef>
Deze week zijn we gestart met hoofdstuk 9 over de ingrediënten van een goed gesprek. Die ingrediënten zijn standpunten, argumenten en tegenargumenten. Als je die goed weet te herkennen en gebruiken, wordt je communicatie een stuk duidelijker en makkelijker. En dus bereik je je doelen sneller.
Het huiswerk
De leerlingen hebben veel geoefend met het herkennen van standpunten, argumenten en tegenargumenten. De vraag is om een gesprek met elkaar te hebben over de keuze voor het avondeten. Wat eten we vanavond (standpunt). Waarom is het een goed idee om dat te eten (argumenten voor) en welke tegenargumenten heeft uw dochter of zoon.
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>