Leermiddelen les 18
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 18 – Zo bak je goede communicatie >>
Video’s in de presentatie
Geen video’s in de presentatie
Werkvormen
Naam | Werkvorm 18.1 - Argumenten en tegenargumenten dialoog |
---|---|
Type | Werkblad + Acteren |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen verzinnen argumenten en tegenargumenten bij een standpunt en leren hoe dat voelt in een dialoog. |
Hoeveel leerlingen | In tweetallen en acteren voor de klas |
Instructie | De leerlingen verzinnen in tweetallen argumenten en tegenargumenten voor een standpunt. Ze maken gebruik van voorbeeld zinnen om ervoor te zorgen dat ze in een dialoog blijven. Daarna laat je de leerlingen gaan zelfbedachte dialoog in de praktijk brengen. Vraag een aantal tweetallen om hun dialoog 'uit te spelen' voor de klas. Bespreek of het gelukt is om in de dialoog te blijven en welke zinnen en/of woorden ze daarvoor speciaal hebben gebruikt. |
Middelen | Werkblad 18.1 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Zo bak je goede communicatie
<aanhef>
Deze week hebben we het tweede deel behandeld van het hoofdstuk Zo bak je goede communicatie. De les was vooral praktisch met veel acteerwerk. De leerlingen moesten een standpunt verdedigen in de vorm van een dialoog en in de vorm van een discussie.
Mooi om te zien hoe anders deze twee vormen van communicatie voelen voor de leerlingen. En zo werkt het natuurlijk ook in het dagelijks leven. Wil je iemand overtuigen, blijf dan vooral in dialoog. En dat betekent dat je gewoon vertelt hoe jij erover denkt, juist zonder te overtuigen.
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk 9 uit tot het eind. Uw zoon of dochter neemt een werkblad mee naar huis met daarop een discussie die we ook in de klas hebben gespeeld. Leuk om samen nog een keer te doen.
Veel plezier met het gesprek, vriendelijke groet,
<leraar>