Leermiddelen les 19
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 19 – Logisch formuleren >>
Video’s in de presentatie
Deze les bevat geen video’s
Werkvormen
Naam | Werkvorm 19.0 - Geen ja en geen nee zeggen |
---|---|
Type | Energyzer |
Duur (m) | 5 |
Doel | Ervaren van verschil in 3 manieren van antwoorden (eerst nadenken voor je antwoord, antwoorden en nadenken tegelijkertijd, eerst antwoorden en dan pas nadenken) |
Hoeveel leerlingen | In tweetallen en acteren voor de klas |
Instructie | We spelen het welbekende “Zeg geen ja en zeg geen nee: spel. Je stelt vragen aan een leerling. De leerling beantwoordt de vragen maar mag geen 'ja' en geen 'nee' zeggen. De leerlingen ervaren wat het oplevert als je eerst nadenkt voordat je antwoord geeft. |
Middelen | Geen |
Opmerking | Optioneel: het spel moeilijker maken, je mag ook geen 'uuh' zeggen. |
Naam | Werkvorm 19.1 - DBEK Analyse |
---|---|
Type | Acteren voor de klas |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen leren de vier onderdelen van DBEK herkennen middels een rollenspel voor de klas. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Drie leerlingen spelen voor de klas een rollenspel. De tekst staat op het werkblad bij deze oefening. Het zijn hele korte situaties waarin steeds een element van DBEK helemaal fout gaat. Laat de leerlingen acteren en bespreek klassikaal wat er precies misgaat en hoe die persoon het beter had kunnen zeggen. |
Middelen | PDF Werkvorm 19.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 19.2 - Vragen beantwoorden met DBEK |
---|---|
Type | Wandel en Wissel uit |
Duur (m) | 10 |
Doel | Leerlingen leren met de stappen van DBEK om antwoord te geven op vragen |
Hoeveel leerlingen | Wisselende tweetallen |
Instructie | De leerlingen lopen door het lokaal. Op jouw teken vormen ze tweetallen. Je stelt een vraag m.b.t. het organiseren van een eindfeest. Om de beurt geven de leerlingen elkaar een antwoord waarbij ze de stappen van DBEK proberen toe te passen. Dan gaan de leerlingen weer rondlopen en stel je de volgende vraag. Je kunt de benoemde elementen centraal bespreken. Belangrijk is om met z’n allen goed te letten op de doelen van DBEK. |
Middelen | PDF Werkvorm 19.2 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Logisch formuleren
<aanhef>
Als je logisch kunt formuleren helpt dat enorm bij het bereiken van je doen. In deze lessen zijn de leerlingen aan de slag gegaan met DBEK. Oftewel, Denk eerst goed na, Belangrijkste eerste zeggen, Eén ding tegelijk zeggen en Korte zinnen gebruiken. Zo ben je het duidelijkst en dat is logisch.
Het huiswerk
Lees hoofdstuk 10 tot “Vier valkuilen”. Speel vervolgens het spel “Geen ja en geen nee zeggen” met uw kind. Daaraan merk je dat zelfs de eerste stap “Denk goed na” voordat je iets zegt, al best lastig is.
Veel plezier, vriendelijke groet,
<leraar>