Leermiddelen les 20
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 20 – Logisch formuleren >>
Video’s in de presentatie
Deze les bevat geen video’s.
Werkvormen
Naam | Werkvorm 20.0 - Korte zinnen gebruiken. |
---|---|
Type | Energyzer |
Duur (m) | 5 |
Doel | Leerlingen laten oefenen met het antwoorden in korte zinnen. |
Hoeveel leerlingen | Steeds een leerling de beurt |
Instructie | Je stelt aan individuele leerlingen de vraag: 'wat ga je vanmiddag doen na schooltijd’ en geeft geeft willekeurig beurten. De leerlingen moeten met 1 zin antwoorden. De zin mag maximaal uit 7 woorden bestaan. |
Middelen | Geen |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 20.1 - Valkuilen van logisch formuleren |
---|---|
Type | Acteren voor de klas |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen bekend maken met de valkuilen die op de loer liggen en die logisch formuleren juist voorkomen. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Op het werkblad van werkvorm 20.1 vind je twee bladen met scripts. Kies twee leerlingen uit die de scripts spelen. Je kunt uiteraard wisselen om meer leerlingen aan de beurt te laten. Na elk script is het de bedoeling om de vragen te stellen die onder het script staan: Wat gaat er mis? Wat is het gevolg hiervan? En: Herken je dit uit je eigen leven / mensen in je omgeving. |
Middelen | PDF Werkvorm 20.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 20.2 - Zo doe je D2OE |
---|---|
Type | Acteren voor de klas |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen kennis laten maken met de elementen van D2OE. Duidelijk, Direct, Opbouwend en Eerlijk. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Op het werkblad van werkvorm 20.2 vind je twee bladen met scripts. Kies twee leerlingen uit die de scripts spelen. Je kunt uiteraard wisselen om meer leerlingen aan de beurt te laten. Na elk script is het de bedoeling om de vragen te stellen die onder het script staan: Wat gaat er mis? Wat is het gevolg hiervan? En: Hoe zou het beter kunnen? |
Middelen | PDF Werkvorm 20.2 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Logisch formuleren
<aanhef>
In deze les zijn we verder gegaan met Logisch formuleren. Want het is niet genoeg om alleen maar te weten hoe je logisch kunt formuleren. Het is ook belangrijk om niet in allerlei valkuilen te trappen waardoor je communicatie juist heel onlogisch wordt.
Daarnaast hebben we gekeken naar een aantal zaken die ook heel logisch zijn om te doen in communicatie. Wees direct (maar niet bot), Duidelijk, Opbouwend en Eerlijk. Oftewel: D2OE.
Het huiswerk
Leest u alstublieft hoofdstuk 10 helemaal uit. Daarna is er voor u geen huiswerk maar hebben we de leerlingen gevraagd om D2OE toe te passen in een thuissituatie. Hoe kunnen ze deze techniek gebruiken om iets op te lossen? Misschien kunt u een beetje helpen. Dank.
Veel plezier, vriendelijke groet,
<leraar>