Leermiddelen les 22
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 22 – Wees alert op aannames >>
Video’s in de presentatie
Op de video in een nieuw tabblad >>
Lesdoelen
1 | De leerlingen snappen wat vooroordelen zijn en hoezeer die lijken op aannames |
2 | Ze hebben geleerd op welke twee momenten je BedoelJeDatjes in ieder geval moet toepassen |
3 | De leerlingen hebben BedoelJeDatjes toegepast bij vooroordelen |
Werkvormen
Naam | Werkvorm 22.1 - Vooroordeel of aanname |
---|---|
Type | Video-analyse |
Duur (m) | 10 |
Doel | De leerlingen worden zich bewust van het verschil tussen aannames en vooroordelen. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | In de video zien we een aantal aannames en vooroordelen voorbij komen. Het is de bedoeling dat de leerlingen, met jou hulp, verschillende vooroordelen en aannames zien. Daarnaast ga je het gesprek aan met de leerlingen over de gevolgen van de aannames en vooroordelen. |
Middelen | Video |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 22.2 -BedoelJeDatjes oefenen |
---|---|
Type | Acteren in duo’s |
Duur (m) | 10 |
Doel | De leerlingen leren nog beter om BedoelJeDatjes toe te passen. Dit keer met vooroordelen als startpunt. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen (jongens gekoppeld aan meisjes) |
Instructie | Het werkblad van deze oefening knip je op in 16 verschillende briefjes. De leerlingen gaan samenwerken in duo’s (jongen en een meisje koppelen) en pakken eerst een briefje bij je. Vervolgens gaan ze, lopend en op jouw signaal duo’s vormen en aan de slag met de stelling / vooroordeel. Degene met het briefje maakt de stelling, de andere leerling gebruikt een BedoelJeDatje en vervolgens hebben ze een (kort) gesprek over het onderwerp. Laat iedereen z’n briefjes inleveren en opnieuw kiezen. |
Middelen | PDF Werkvorm 22.2 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Wees alert op aannames
<aanhef>
In deze tweede les over aannames hebben we vooroordelen geïntroduceerd. Dat zijn eigenlijk een soort familie van aannames. Je hebt een oordeel over iets waar je eigenlijk niet genoeg van afweet. De oorzaak is meestal je opvoeding of de cultuur waarin je opgroeit.
Ook vooroordelen kun je oplossen met BedoelJeDatjes, dus hebben we weer flink geoefend daarmee.
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk elf uit. Vervolgens is het leuk om samen op zoek te gaan naar aannames en vooroordelen. Stel steeds samen de vraag: welke BedoelJeDatjes kun je gebruiken om die op te lossen?
Veel plezier met de oefening, vriendelijke groet,
<leraar>