Leermiddelen les 23
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 23 – Voorkom HakkieTakkies >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 23.0 - HakkieTakkies to the max |
---|---|
Type | Energyzer / video |
Duur (m) | 5 |
Doel | Leerlingen even losmaken met een video waarin een heftig gesprek te zien is. In dit gesprek volop HakkieTakkies maar ook veel andere zaken die de leerlingen al hebben geleerd. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Het fragment is van DWDD en toont documentairemaker Mildred Roethof in gesprek met een aantal “ontspoorde” meiden. Mildred volgde deze meiden voor een documentaire in de reeks Rauw & Puur. Het gesprek ontspoort vrijwel direct en ontaard al snel in een welles/nietes gevecht. Het is een duidelijk voorbeeld van hoe heftige emoties leiden tot HakkieTakkies en andere problemen in communicatie. In de les bekijken we de eerste drie minuten. Het complete fragement zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=ZSrNwOlkwqY&t=3s |
Middelen | Video |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 23.1 - Verbanden leggen / emoties |
---|---|
Type | Snelle reactie |
Duur (m) | 10 |
Doel | De leerlingen laten zien hoe snel hun hersenen verbanden leggen en hoe die verbanden bij verschillende mensen anders zijn. |
Hoeveel leerlingen | Klassikaal |
Instructie | Er zijn twee mogelijkheden voor deze oefening. Klassikaal terwijl de leerlingen rondlopen en jij in het midden. Of, jij voor de klas terwijl de leerlingen hun associaties op papier schrijven. De keuze hangt af van de drukte van de klas. Optie A: de leerlingen lopen rond en jij noemt een woord. Daarna geef je iemand de beurt en die benoemt waar hij of zij aan denkt. Optie B: de leerlingen zitten aan hun tafel en schrijven de associaties op een stuk papier. In beide gevallen bespreek je een aantal leerlingen. |
Middelen | PDF Werkvorm 23.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 23.2 - HakkieTakkies oplossen met O3 |
---|---|
Type | Acteren in trio’s |
Duur (m) | 10 |
Doel | De leerlingen laten oefenen met het oplossen van een HakkieTakkie middels opmerken, ontspannen en oplossen. |
Hoeveel leerlingen | Drie per groepje |
Instructie | In deze werkvorm werken de leerlingen in drietallen. Twee acteurs en een observator. Er zijn drie scripts die gespeeld worden door de twee acteurs. De derde let op wanneer er in het rollenspel een HakkieTakkie zit, benoemt het en daarna lossen de twee acteurs het op. Na elk script wisselen de rollen en wordt de volgende de observator. |
Middelen | PDF Werkvorm 23.2 |
Opmerking | Afhankelijk van de tijd is het natuurlijk leuk om de situaties en oplossingen na te bespreken. |
E-mail ouders
Onderwerp: Voorkom HakkieTakkies
<aanhef>
In deze les hebben we nog een belangrijke valkuil van goede communicatie behandeld: HakkieTakkies. U kent ze vast wel, die momenten waarop je van het ene onderwerp in een gesprek springt naar het ander, zonder die eerste echt op te lossen. En voor je het weet zit je, van de Hak op de Tak, steeds hoger in de boom. En dus hoger op de CommunicatieLadder.
De leerlingen hebben geleerd hoe je dat kunt voorkomen met O3: Opmerken, Ontspannen en Oplossen.
Het huiswerk
Het huiswerk is een video kijken. De link is: https://videos.files.wordpress.com/1LuD87QT/les-23-ghetto-meisjes-vs.-mildred-roethof_hd.mp4
Veel plezier en vriendelijke groet,
<leraar>