Leermiddelen Les 3
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat om af te spelen via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 3 – De CommunicatieLadder >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 3.1 - Wat denk je bij deze vormen van communicatie? |
---|---|
Type | Woordweb |
Duur (m) | 10 |
Doel | Kinderen laten ervaren dat er vier niveaus van communicatie zijn. Laten zien dat er eentje is die ze niet zo goed kennen, de Dialoog. |
Hoeveel leerlingen | Individueel / Groep / Klas |
Instructie | In het werkboekje vind je een blad met daarop vier woorden. Het is de bedoeling dat de kinderen vrij associeren op deze woorden. De vraag is dus: Waar denk je aan bij deze woorden? De oefening duurt tien minuten. Het is handig om voor elk woord ongeveer twee minuten te nemen. Daarna kun je ze zelf ook op het Digibord schrijven. |
Middelen | PDF Werkvorm 3.1 |
Opmerking | Het woord dialoog is voor veel kinderen bijzonder. Ze kennen het niet goed. Terwijl dit nu juist het niveau is waarop je het meest kunt bereiken. |
Naam | Werkvorm 3.2 - Wat doe ik het meest, waar en werkt het? |
---|---|
Type | Woordweb |
Duur (m) | 10 |
Doel | Kinderen laten beseffen op welk niveau zij het vaakst communiceren. In welke situatie dat is en wat dat oplevert. |
Hoeveel leerlingen | Individueel / Klas |
Instructie | Vraag de kinderen om het werkblad in te vullen voor de niveaus. Doe de oefening in twee stappen. Eerst invullen waar ze de verschillende niveaus het vaakst gebruiken. Daarna, hoe vaak en of dat niveau dan goed werkt. Gebruik voor beide delen ongeveer vijf minuten. |
Middelen | PDF Werkvorm 3.2 |
Opmerking | In de lessen wordt heel veel gesproken over de thuissituatie. Daar is het vaak ruzie. Met broertjes en zusjes vooral. Logisch, want thuis kun je oefenen met ruziemaken. Maar op andere plekken gebruiken kinderen wel vaker hun communicatieskills. Omdat daar ruziemaken niet normaal is. |
E-mail ouders
Onderwerp: Met een CommunicatieLadder weet je waar je bent.
<aanhef>,
Geweldig dat zoveel van u meedoen met het huiswerk. Het wordt enorm gewaardeerd door mij en de kinderen.
In de derde les over persoonlijke communicatie hebben we de CommunicatieLadder geïntroduceerd. Het is een eenvoudige manier om te weten waar je bent in je communicatie. Net zoals een kaart je vertelt waar je bent in een stad. Het is prachtig om te zien hoe de leerlingen gesprekken voeren over belangrijke levensvragen.
Op de CommunicatieLadder vinden de leerlingen vier niveaus. Van praatje tot ruzie wordt de ladder steeds smaller. Dus hoe hoger je komt, des te makkelijker en harder je valt.
Uw huiswerk
Ook deze keer is er weer huiswerk. Uw kind heeft een werkblad ingevuld tijdens de les. Aan u de vraag om dit werkblad ook in te vullen. U ziet op het werkblad de vier niveaus en daarnaast: Waar, Hoe vaak en Doel bereikt. De bedoeling is om samen na te denken waar je bijvoorbeeld discussies hebt, hoe vaak en of je daar je doelen makkelijk mee bereikt.
Veel plezier met het huiswerk. 😉
Met vriendelijke groeten,
<leraar>