Leermiddelen les 5
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Speel ze af via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 5 – Wat je zegt, is het niet het belangrijkste >>
Video’s in de presentatie
Video openen in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 5.1 - Slim reageren |
---|---|
Type | Invuloefening |
Duur (m) | 10 |
Doel | Handige reacties bedenken voor situaties die vaak tot problemen leiden. |
Hoeveel leerlingen | Individueel / Klas |
Instructie | Allereerst vragen we de kinderen om nog meer voorbeelden te bedenken met elkaar. Als het goed is zijn er allerlei situaties in de huiselijk sfeer die met slechte NVC omringd zijn. Vervolgens vragen we de leerlingen om slimme reacties te bedenken zodat ze meer tijd over houden voor leuke dingen en toch hun ouders tevreden houden. |
Middelen | PDF Werkvorm 5.1 |
Opmerking | Hoe slim de reacties ook zullen zijn, de leerlingen moeten wel beseffen dat wat ze afspreken ook echt moet gebeuren. Anders heb je alleen de negatieve reacties naar een later tijdstip verplaatst. Goed om dit te benoemen dus. |
Naam | Werkvorm 5.2 - Meer IQ of meer SE? |
---|---|
Type | Wandel en Wissel uit |
Duur (m) | 15 |
Doel | De leerlingen laten zien waar hun zwaartepunt ligt als het gaat om SE en IQ. Van buitenaf zodat ze weten hoe anderen hen zien. |
Hoeveel leerlingen | Individueel / Klas |
Instructie | De leerlingen hebben een werkblad met daarop een aantal stellingen. Daarachter staan drie kolommen. Ze vullen voor elke stelling in of ze vinden dat het te maken heeft met IQ of SE. Vervolgens doen ze een wandel wissel uit waarbij ze aan steeds iemand anders vragen of dat bij hen past. De ander vraagt ook iets over zichzelf. Vervolgens kruizen ze aan of die stelling bij hen past of niet. |
Middelen | PDF Werkvorm 5.2 |
Opmerking | Het moet duidelijk zijn dat er geen goede of foute antwoorden zijn. Het is alleen maar bedoeld om inzicht te geven in hun eigen krachten / karakters. |
E-mail ouders
Onderwerp: Wat je zegt is niet het belangrijkste
<aanhef>,
Dank voor de leuke reacties vorige week. Fijn om te horen dat de lessen gewaardeerd worden. Tips & Tops zijn altijd welkom dus als u een goed idee hebt, mail gerust.
Deze week hebben we het over non-verbale communicatie gehad. Belangrijk, want slechts 7% van onze communicatie doen we met onze woorden. Zo’n 35% is stemgebruik en maar liefst 58% is je houding en uitdrukkingen in je gezicht. Niet zo gek dus dat het zo vaak misloopt. Je Sociaal Emotionele vaardigheden zijn een belangrijk factor bij non-verbale communicatie.
Een mooi onderzoek over het belang van sociale intelligentie leest u op de site van Communicatie is Alles >>
Huiswerk
U krijgt een werkblad met typische IQ- en Sociaal Emotionele-vaardigheden. Vul op het werkblad in welke vaardigheden IQ en welke SE zijn. Daarna vraagt u aan uw kind welke vaardigheden ze bij u vinden passen. Die kruist u aan in de derde kolom.
Het was weer een waardevolle middag. Ik hoop dat het u ook mooie gesprekken oplevert.
Met vriendelijke groeten,
<leraar>