Leermiddelen les 6
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat bedoeld om af te spelen via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 6 – Wat je zegt, is het niet het belangrijkste >>
Video’s in de presentatie
Open video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 6.1 - Emoties in de war |
---|---|
Type | Energyzer |
Duur (m) | 5 |
Doel | Laten voelen hoe sterk NVC verbonden is met wat je zegt |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | De leerlingen gaan in tweetallen met elkaar werken. De eerste opdracht is om de ander te vertellen dat je heel boos bent. Maar dat moet je doen met een heel vriendelijk gezicht. Allebei een keer aan de beurt. De tweede opdracht is om te zeggen dat je de ander echt heel aardig vindt. Je doet dat alleen met een heel boos gezicht. |
Middelen | Geen middelen nodig |
Opmerking | Je voelt je gezicht verkrampen als je dit echt probeert te doen. Het geeft maar aan hoe verbonden de emotionele non-verbale communicatie is met de gesproken taal. |
Naam | Werkvorm 6.2 - EmotieRadar |
---|---|
Type | Wandel en Wissel uit |
Duur (m) | 15 |
Doel | Leerlingen laten oefenen met het lezen van emoties. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen / Klas |
Instructie | Voor de les het werkblad printen en opknippen. Je deelt aan iedereen briefjes uit. Op vier van de briefjes staat een bepaalde emotie. Op de rest staat “wees jezelf”. De opdracht aan de vier personen is om de emotie uit te beelden. Vervolgens is het aan de rest van de klas om uit te vinden wie een bepaalde emotie had en wat die emotie dan was. De vier emoties zijn: droevig, heel gelukkig, bozig/negatief, onverschillig (niets kunnen schelen). |
Middelen | PDF Werkvorm 6.2 |
Opmerking | Via wandel-wissel-uit gaan de leerlingen met elkaar in gesprek over koetjes en kalfjes. Steeds een minuut en dan wisselen. We wisselen slechts drie keer. Aan het einde kijken we hoe de klas de emoties hebben opgepikt. De leerlingen die de emoties hebben, laten alleen met non-verbale communicatie zien hoe ze zich voelen. Ze gaan niet overdreven boos of zielig praten. |
E-mail ouders
Onderwerp: U heeft vast een mening
<aanhef>
Geweldig om te zien dat zoveel ouders het huiswerk vrolijk meedoen met de leerlingen. De gesprekken in de klas daarover zijn ontzettend waardevol voor iedereen.
Deze week zijn we verder gegaan met non-verbale communicatie. We hebben een paar leuke oefeningen gedaan. Vraag maar even aan zoon- of dochterlief als u het leuk vindt.
Huiswerk
Deze week bespreekt u een stelling. Die stelling is: Sociaal Emotionele vaardigheden zijn belangrijker voor het behalen van succes dan IQ. Neem met uw kind vijf minuutjes om dit te bespreken. Daarna kunt u het antwoord doorgeven via deze link >> https://communicatieisalles.nl/lesprogramma/les-6/poll-voor-de-ouders
Ik wens u nog een hele fijne week.
Vriendelijke groeten,
<leraar>