Leermiddelen les 7
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 7 – Slim met smartphones en social media >>
Video in de presentatie
Op de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 7.0 - Social Media in de klas |
---|---|
Type | Energizer |
Duur (m) | 5 |
Doel | Even anders dan anders. Kids lekker enthousiasmeren. |
Hoeveel leerlingen | Klas |
Instructie | Maak een foto van jezelf, met iemand, van de klas, schrijf waarom je Communicatie is Alles leuk vindt. Plaats op Instagram en tag de post met @communicatie_is_alles. |
Middelen | |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 7.1 - Hoe gebruik jij smartphone en social media? |
---|---|
Type | Interview |
Duur (m) | 10 |
Doel | Leerlingen laten oefenen met het lezen van emoties. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | Op het werkblad staan een aantal vragen. De kinderen doen een interview met die vragen. Ze kiezen iemand uit en schrijven de naam van die persoon op het blad. Als ze klaar zijn ruilen ze de bladen om zodat ze hun eigen blad hebben. |
Middelen | PDF Werkvorm 7.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 7.2 - Oplossingen voor communicatie overload. |
---|---|
Type | Brainstorm |
Duur (m) | 10 |
Doel | De kinderen denken na over een belangrijke keerzijde van smartphones en social media: communicatie overload. |
Hoeveel leerlingen | Individueel en Klas |
Instructie | De eerste stap is dat de leerlingen individueel de vragen beantwoorden op het werkblad. Daarna bespreken we klassikaal oplossingen voor communicatie overload. |
Middelen | PDF Werkvorm 7.2 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Smartphones, social media en communicatie
<aanhef>
Deze week zijn we gestart met de eerste van twee lessen over smartphones en social media. Want smartphones zijn natuurlijk geweldige uitvindingen, maar ze hebben wel veel effect op onze communicatie. Geen probleem, als je er maar bewust van bent.
Het was een bijzondere les aangezien de leerlingen hun mobiel bij sommige opdrachten moesten gebruiken. Leuk om hun enthousiasme te zien.
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk 4 tot “Schermcommunicatie leidt tot misverstanden”. Daarna is het leuk om het werkblad te bespreken dat uw kind meegenomen heeft.
Nog een hele fijne dag, vriendelijke groet,
<leraar>