Leermiddelen les 8
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 8 – Slim met smartphones en social media >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 8.1 - Gebrek aan non-verbale communicatie |
---|---|
Type | Onderzoekwedstrijd |
Duur (m) | 10 |
Doel | Bewust worden van het feit dat het gebrek aan non-verbale communicatie kan leiden tot problemen in je communicatie. |
Hoeveel leerlingen | Individueel en dan voor de klas |
Instructie | Vraag de leerlingen om hun telefoon te pakken. Op jouw teken gaan ze zoeken in hun Whatsappjes naar een gesprek waarin het misloopt, beetje discussie, beetje ruzie bijvoorbeeld. Wie het eerst een voorbeeld heeft mag hem vertellen voor de klas. Belangrijke vragen zijn, waar gaat het mis? En, was het anders gelopen als je die persoon had gezien? |
Middelen | PDF Werkvorm 8.1 |
Opmerking |
Naam | Werkvorm 8.2 - Filter bubble voorbeelden |
---|---|
Type | Onderzoek |
Duur (m) | 10 |
Doel | Leerlingen bewust maken van het feit dat iedereen alles mooier maakt en dat algoritmes bepalen wat ze zien. |
Hoeveel leerlingen | Groepje van twee / drie |
Instructie | Vraag de leerlingen om in groepjes van twee of drie te werken. Ze zoeken op hun telefoon naar voorbeelden van een filter bubble. Twee soorten filter bubbles (persoon / algoritme). Ze schrijven er drie hun werkbladen. Drie groepen mogen een voorbeeld geven voor de klas. |
Middelen | PDF Werkvorm 8.2 |
Opmerking |
E-mail ouders
Onderwerp: Smartphones, social media en communicatie
<aanhef>
De tweede les over smartphones en social media zit erop. We hebben vandaag nog drie nadelen besproken. Eén, schermcommunicatie leidt tot misverstanden. Over hoe het gemis aan non-verbale communicatie ervoor zorgt dat het soms misloopt in jouw chats. Twee, je leeft in een filter bubble waardoor je eigenlijk leeft met een soort digitale oogkleppen. En drie, Laf for life, over hoe pestgedrag online niet alleen vervelend is voor die ander maar ook jou later nog in de weg kan zitten. Ze zijn weer een stuk wijzer dus ik hoop dat u het leuk vindt om er ook meer van te leren.
Het huiswerk
Lees alstublieft hoofdstuk 4 tot het einde. De opdracht is om het daarna eens met het gezin over de filter bubble te hebben. Komen jullie dat ook vaak tegen?
Nog een hele fijne dag, vriendelijke groet,
<leraar>