Leermiddelen les 9
Digibord presentatie
De lessen zijn in Powerpoint formaat. Toon ze via het digibord. De slides bevatten notities om het lesgeven makkelijk te maken.
CiA – Les 9 – Luister goed en verover de wereld >>
Video’s in de presentatie
Open de video in een nieuw tabblad >>
Werkvormen
Naam | Werkvorm 9.0 - (F)Luisterspel |
---|---|
Type | Energizer |
Duur (m) | 5 |
Doel | Ervaren hoe lastig is om een verhaal via meerdere personen door te vertellen. |
Hoeveel leerlingen | Klas. Eventueel in twee groepen. |
Instructie | Geef de leerlingen de opdracht om een boodschap van leerlingen naar leerling fluisterend door te geven. Boodschap: “Toen de eerste mensen aan land kwamen in Amerika brachten ze allerlei nieuwe ziektes naar dat continent. Daardoor kwamen heel veel indianen, die daar toen al woonden, om het leven. Vooral griep was een groot probleem.” |
Middelen | Geen |
Opmerking | Je hoeft niet persé de hele klas mee te laten doen. Het doorgeven moet binnen een paar minuten kunnen. Twee groepen maken kan natuurlijk ook. |
Naam | Werkvorm 9.1 - Luisteren zonder je ogen |
---|---|
Type | Gesprek |
Duur (m) | 10 |
Doel | Ervaren hoe het is om informatie te verwerken / krijgen zonder visuele prikkels / informatie. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | Zet de leerlingen in tweetallen. Laat ze met hun ogen dicht elkaar vertellen over afgelopen weekend. Wat hebben ze gedaan, wat was er leuk, wat was er minder leuk. Bespreek daarna hoe het voelde om dit te doen. |
Middelen | |
Opmerking | Zorg dat ze elkaar vragen hoe het was zodat niet een persoon steeds aan het woord is. Eventueel kun je een tweetal vragen om het voor de klas te doen. |
Naam | Werkvorm 9.2 - Luister, luister, luister |
---|---|
Type | Gesprek voor de klas |
Duur (m) | 10 |
Doel | Ervaren hoe lastig het is om alleen maar te luisteren. |
Hoeveel leerlingen | Tweetallen |
Instructie | Een tweetal komt voor de klas. De klas luistert goed. Complete stilte. Een van de twee vertelt over zijn weekend. Het is de bedoeling dat hij of zij doorpraat. De ander zegt niets en luistert alleen. Na een minuut of zoiets even over praten en dan wisselen. |
Middelen | |
Opmerking | Jij geeft de tijd aan om te wisselen. Het gaat erom dat de kinderen voelen dat ze heel vaak ook willen gaan praten als iemand iets vertelt. We associeren allemaal razendsnel en de verleiding is groot. Wie kan zich het beste inhouden? |
E-mail ouders
Onderwerp: Luister goed en verover de wereld
<aanhef>
Vandaag zijn we begonnen met hoofdstuk vijf over luisteren. En luisteren is misschien wel één van de belangrijkste vaardigheden die we onze kinderen kunnen leren.
Met goed luisteren kun je de wereld veroveren. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar toch is het zo. Goed luisteren helpt je aan leuke vrienden, geeft je zelfvertrouwen, maakt dat je makkelijker samenwerkt en nog veel meer. Daar hebben we het over gehad. Volgende week geven we tips over hoe je beter luistert.
Het huiswerk
De vraag is om, samen met uw kind, hoofdstuk 5 te lezen tot “Passief of Actief luisteren”. Daarnaast doet u twee leuke oefeningen. Eerst, luisteren met je ogen dicht. Vertel elkaar hoe de dag was maar met uw ogen dicht. Het is een vreemde ervaring. Twee, luister, luister, luister. U of uw kind vertelt en de ander mag niet onderbreken. Een minuut volhouden om alleen maar te luisteren, is al best lastig.
Veel plezier met de oefeningen, vriendelijke groet,
<leraar>